Madplan

24 Apr 2010

'G' for grønsager

Skrevet af Karen

Her på det seneste er jeg kørt lidt træt i det med madplaner. De er ret nødvendige for at få tingene til at glide, men en gang i mellem er det bare så trættende at skulle finde på uge efter uge. Det er blevet en pligt og ikke spor sjovt. Så det kørte lidt trægt, da husbonden og jeg sad sidste fredag og skulle hitte på syv ting. Yngsten var som sædvanligt pist forsvundet ...

'Hm. Hvad med nogle af de der indiske linser - det er da et stykke tid siden sidst ...', prøvede jeg. Husbonden skrev 'Fredagslinser' på listen. 'Fredags-' fordi vi ofte får dem om fredagen - der er nemlig betragtelige mængder hvidløg i.

'Og ... øh ... vi har da vist en rødbedesuppe i fryseren ...', fortsatte jeg. Husbonden skrev 'Fryser-suppe' på listen. 'Falafler?', spurgte jeg. Husbonden skrev 'Falafler' og talte sammen. Hele tre retter ud af syv - næsten halvvejs. 'Det ender sgu' med ren F-mad i denne uge', sagde han, 'så jeg skriver lige 'Fiskefrikadeller' på.'

Og så var det altså, at der gik sport i det. De næste to retter blev til 'Farfalle med tomatsovs' og 'Fire-bønner-salat'. Den sidste måtte vi gruble noget over, men så faldt den også på plads: 'Forårsruller!', nærmest råbte jeg. Så så listen sådan ud (vi kører fra lørdag til fredag, da vi køber ind lørdag formiddag):

  1. Lørdag: Falafler med en blandet salat med agurk, gulerod og æble.
  2. Søndag: Forårsruller
    (ingen opskrift - vi tog udgangspunkt i en opskrift i Det Store Danske Madleksikon, men bagte pandekager til indpakning med glutenfrit mel og designede selv grønsagsblanding med porrer, svampe, løg, gulerødder, bønnespirer og andet godt. Tilsmagning klarede husbonden med ingefær, galangarod, sichuan-peber og andet godt,)
  3. Mandag: Fusili med tomatsovs
    (Vi kunne ikke få økologisk farfalle - sommerfuglepasta - så det blev fusili - pastaskruer - i stedet. Og kolde, kogte basmatiris til mig, for det var der lige i køleskabet. Tomatsovsen blev gjort ekstra fyldig med finthakket squash, kapers og oliven.)
  4. Tirsdag: Fryser-suppe
    (En omgang rødbedesuppe fra fryseren).
  5. Onsdag: Fire-bønne-salat
    (En omskrivning af Kulørt bønnesalat - jo, man må godt være kreativ!)
  6. Torsdag: Fiskefrikadeller med persillesovs
    (Ja ikke til mig, vel? Jeg spiste reste-falafler med dampet broccoli - og persillesovs på kikærtemel og sojafløde.)
  7. Fredag: Fredagslinser med naan og raita på sojayoghurt
    (Ingen opskrift, det er en ret, husbonden har lært på et aftenskolekursus hos Abdul Jabbar Khan - se www.indiskgastronomi.dk - Linser med spinat og grønsager kan evt. bruges i stedet.)

Og sporten fortsatte, da jeg igen sad med ugemenuen i går - og bogstavet 'G'. Først troede jeg, at det ville blive ret svært, indtil jeg hentede det relevante bind af Det Store Danske Madleksikon. Så gik op for mig, at 'grønsager' jo starter med 'G', så helt galt kunne det da ikke gå :-)

Her er så denne uges menu - nu med 'G':

  1. Lørdag: Guacamole med sorte bønner i pandekager
  2. Søndag: Gullasch
    (Nej ikke til mig. Jeg skal pandekage-rester fra lørdag og en salat. Men Grøn rispande er da bestemt også en mulighed, det har vi bare næsten lige fået ...)
  3. Mandag: Gratin med broccoli og spinatsovs
    (Ingen opskrift - en gammeldags gratin, bare på kikærtemel i stedet for hvedemel. Ofte bager vi i to forme, så kødspiserne kan få lidt pølse eller fisk i deres.)
  4. Tirsdag: Garbanzo-bønner med porrer, gulerod og kardemomme
    (Igen: man må gerne være kreativ: garbanzo-bønner er bare et andet ord for kikærter. Ingen opskrift - endnu - det er én, jeg går og sysler med, inspireret af Oscar.)
  5. Onsdag: Grønsagssuppe, marokkansk
    (Opskrift fra Det Store Danske Madleksikon - jeg har ikke prøvet den før, men den ser god ud.)
  6. Torsdag: Gule-ærter-hummus
    (Fra kogebogen Vegetarisk Vellyst - heller ikke prøvet før, men den ser også god ud.)
  7. Fredag: Grønkål med tomat og hvidløg
    (Eller ... altså, vi kunne ikke få noget grønkål, ikke engang på frost, så vi må nok finde på noget andet - eller lede et andet sted end i Kvickly ...)
10 Jan 2010
emner: 
9 Jan 2010

Ugemenuen

Skrevet af Karen

Hvis du ikke har prøvet det før, så skulle du tage at gøre det nu. Lave en madplan for en uge ad gangen.

Du slipper for at skulle finde på noget hver dag på det tidspunkt, hvor du er allermest træt og sulten. Det giver større variation og formentlig også mere afbalancerede og næringsrige måltider. Og du kan slippe for at købe ind hver dag.

Lyder det frelst? Det er det også ... lidt.

Skal det være rigtigt frelst kan du også sørge for at planlægge efter årstiderne og sæsonens grønsager.

Læs Hvad skal vi have at spise i dag? - eller klik ind på den aktuelle ugemenu og se et eksempel på, hvad jeg selv har planlagt til ugens menu - så er det halve af arbejdet allerede gjort.

Sider

Subscribe to RSS - Madplan
  J F M A M J J A S O N D
Agurk             X X